Blodbad på børs? Her er filmen for meglere som trenger litt avkobling

Tirsdag 25 Aug 2015, kl. 10:01

Dagens tv-tips.

Det var en hard dag i går for blodhundene som jager på børs.

Kvartalsrapporter. Nøkkeltall. Aksjekurs. Portefølje. Sektoreksponering. Stop-Loss.

Dette er alle uttrykk som man kan lese i en børs-ordliste.

Ble de ropt og skreket rundt på børser verden over i går?

Kanskje! Vi vet jo ikke helt, for hva driver egentlig aksjemeglere med? Hvordan skal man tyde språket deres?

Kompliserte saker.

Som i blant fører til kompliserte blodbad av typen vi så i går, eller under finanskrisen.

Det er fullt forståelig at enkelte i finanssektoren begynner å hige mot mer ukompliserte blodbad av den fysiske og lett forståelige sorten.

Gjerne med øks.

«American Psycho», som finnes på C More, gir oss både finans, drap, finansdrap og ikke minst scenen hvor Christian Bale i rollen som finansmannen Patrick BatemanWall Street og seriemorder gir oss tidenes dypeste popkulturelle analyse av Huey Lewis and the News-låta «Hip To Be Square».

Huey Lewis dukket forøvrig opp i en parodi på «American Psycho» for et par år siden, hvor han og Weird Al Yankovic gjenskapte filmens mest ikoniske scene samtidig som Lewis på metamorsomste vis byttet ut
Batemans analyse av låta hans med en overraskende nøyaktig analyse av «American Psycho».

- Filmen fungerer som en uhyggelig utforskning av mannlig forfengelighet, samtidig som den også innehar ekte sjangergrøss. Den rettferdiggjør disse tonale skiftene ved å plassere oss på innsiden av sin tosidige hovedperson. Christian Bales eksplosive rolleprestasjon gir det hele et solid løft, sier Huey.

- Jeg synes det er et udiskutabelt mesterverk, en film så underholdende at de fleste antagelig ikke får med seg budskapet. Men det burde de. Den er ikke bare et karakterstudie, men en sardonisk metafor for 80-tallets grådighet og materialisme.

Amen til det, Huey.

Selv om forfatteren av romanen filmen er basert på, Bret Easton Ellis, aldri ble helt fornøyd med hvordan filmen strømlinjeformet noen av de mer ambisiøse elementene i fortellingen.

Ifølge Creative Loafing snakket Ellis for noen år siden om problemene sine foran et publikum på The University for Creative Careers.

- Problemet var at «American Psycho» var unnfanget som en roman med en veldig upålitelig forteller i sentrum, mens filmmediet krever svar. Du kan være så tvetydig du vil i en film, den er fortsatt noe vi ser på. Den gir oss svarene visuelt.

Les også